In oktober 2023 werd Pieter Uittenbogaard, sinds 2004 docent economie in Voorburg, verkozen tot Leraar van het Jaar in de sector voortgezet onderwijs. Een aantal weken later werd Uittenbogaard door de commissie Democratie en Debat van internationaal perscentrum Nieuwspoort gevraagd om de rol van Nieuwspoort Rapporteur op zich te nemen. De Nieuwspoort Rapporteur krijgt de opdracht een verslag van bevindingen te maken op het snijvlak van de Haagse politiek, de parlementaire journalistiek en de lobby. Het verslag wordt vervat in een publicatie en een presentatie in Nieuwspoort. Eerdere bijdragen van Nieuwspoort Rapporteur waren onder meer ‘Je hebt het niet van mij, maar…’ van Joris Luyendijk (2010); ‘De houdgreep. De haat-liefdeverhouding tussen de media en populistisch rechts’ van Anet Bleich en Natascha van Weezel (2021) en ‘Wantrouwen in de wandelgangen. Hoe politiek en pers van elkaar vervreemd raakten’ van Jan Tromp en Coen van de Ven (2023).

Als Nieuwspoort Rapporteur kreeg Pieter Uittenbogaard tussen december 2023 en augustus 2024 vrije toegang tot het parlement. Hij volgde debatten, bestudeerde moties en amendementen en sprak met politici. Eind oktober 2024 werd het boek waarin hij zijn bevindingen heeft opgetekend  – ‘Tussen klas en Kamer. Ervaringen van een docent in het hart van de democratie’ –  in Nieuwspoort gepresenteerd. Uittenbogaard geeft de lezer in ‘Tussen klas en Kamer’ niet alleen een unieke blik op het onderwijsdebat in Den Haag, maar beschrijft ook de bijzondere dynamiek tussen klaslokaal en de politiek. Zijn boek eindigt bovendien met een achttal aanbevelingen voor beter onderwijs, waaronder de oproep tot het uitroepen van de leescrisis en het starten van een nationaal leesoffensief.

Leraren van het Jaar eregasten op BID adviesraaddiner

21 januari 2025
Afgelopen maandag waren Leraren van het Jaar Roos, Eline en Arash eregasten op het BID adviesraaddiner. Een prachtig evenement waar […]
Lees meer

Leraren van het Jaar op de NOT! Zien we je daar?

14 januari 2025
Hoe creëer je als leraar hoge verwachtingen én verbondenheid in een diverse klas? Hoe bouw je een veilige omgeving waarin […]
Lees meer

Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.

Cookie settings