Winnaars verkiezing 2023

Cora Posthumus

Leraar po

Cora is ambassadeur voor het onderwijs in het algemeen, maar in het bijzonder voor een specifiek onderdeel. Ze is een inspiratiebron voor jonge, potentiële en huidige leraren én voor mensen die in het onderwijs gewerkt hebben. Een van de juryleden is dusdanig geraakt door deze leraar, dat diegene overweegt om weer zelf les te gaan geven. Cora heeft een concrete missie en heeft duidelijk voor ogen wat ze het komende jaar als Leraar van het Jaar wil bereiken. Niet alleen voor de kinderen op de eigen school, maar voor alle kinderen in Nederland. De impact die ze als leraar heeft, is meteen zichtbaar. De jury zag en voelde dan ook de liefde die de juf voor de kinderen heeft.

Cora Posthumus

Magda Pattiiha

Leraar so

Magda spreekt authentiek vanuit het speciaal onderwijs. Ze laat zien zich bewust te zijn
van de uitdagingen in het onderwijs, voor zowel leerlingen als collega’s. Ook heeft ze zeer goed oog voor het welbevinden van de leerlingen en biedt ze een positief en veilig pedagogisch klimaat in de klas. ‘Leren lukt pas, als je lekker in je vel zit’, aldus Magda. Specifiek besteedt Magda expliciete aandacht aan de ontwikkeling van de executieve vaardigheden van de leerlingen, wat een positieve invloed heeft op het leren van de leerlingen. Noemenswaardig is dat Magda doorleefd oog heeft voor kansenongelijkheid. Ze zoekt actief naar hoe leerlingen die op afstand staan geholpen kunnen worden. Bovendien is Magda een bruggenbouwer, met een visie op het speciaal én regulier onderwijs. In Magda vindt de jury een persoon die haar hele leven is blijven ontwikkelen als leraar.

Magda Pattiiha

Pieter Uittenbogaard

Leraar vo

Pieter staat als Leraar van het Jaar VO voor het vakmanschap van de leraar en de relatie met leerlingen. Hij treedt op als ambassadeur voor leraren in het vo het komend schooljaar. Pieter heeft een bredere blik dan alleen het eigen klaslokaal en loopt niet weg voor verantwoordelijkheden. Dit onderwijskundig leiderschap vond de jury van doorslaggevende waarde. Hij vindt het belangrijk dat leraren een verhaal hebben en is in staat zijn eigen verhaal te verbinden aan zijn manier van lesgeven. Pieter wil de leerlingen graag wereldwijzer maken. Hierbij wetenschappelijke inzichten inzetten vindt hij van belang. Pieter draagt actief bij aan de publiek-maatschappelijke opdracht van het onderwijs en leeft het voor de leerlingen. Met grote voorbeelden Theo Thijssen en Baruch de Spinoza in de tas, zet deze leraar zich in voor het leraarschap.

Pieter Uittenbogaard

Lieke Brugman

Leraar mbo

Lieke vindt het belangrijk dat de student door het hele team gezien en gehoord wordt. Als mbo-alumnus weet ze als geen ander hoe een leraar een student in positieve zin, maar ook in negatieve zin kan beïnvloeden. En daarom zet ze zich hier voor in. Wat Lieke uniek maakt, is de directe koppeling tussen het welzijn van studenten en van leraren. Dit brengt ze op een overtuigende wijze naar voren.

Lieke Brugman

Winnaars verkiezing 2022

Lennart van der Meulen

Leraar po

“Leren is als sokken, je kunt er nooit genoeg van hebben!”
Ik ben Lennart van der Meulen, meester van groep 5/6 op de Gouden Griffel in Berkel en Rodenrijs. Als Leraar van het Jaar 2022/2023 heb ik me ingezet om meer mannen voor de klas te krijgen, omdat kinderen baat hebben bij diverse rolmodellen. Leerkrachten zijn immers een voorbeeld en een afspiegeling van de maatschappij.

Met mijn enthousiasme, creativiteit en actieve werkvormen inspireer ik collega’s om met plezier te werken aan een leeromgeving waarin iedereen zich thuis voelt. Samen bouwen we aan een onderwijs waarin passie, betrokkenheid en diversiteit centraal staan.

 

Dimitri van Dillen

Leraar mbo

Als Leraar van het Jaar wilde ik laten zien hoe belangrijk het is om écht aan te sluiten bij de belevingswereld van studenten. Mijn doel was om innovatie in het onderwijs te stimuleren en docenten te inspireren om buiten de gebaande paden te denken en af en toe buiten de lijntjes te kleuren. Door het delen van praktijkvoorbeelden en het bouwen aan sterke verbindingen tussen onderwijs en technologie, hoop ik bij te dragen aan toekomstbestendig onderwijs. Studenten verdienen onderwijs dat hen raakt, uitdaagt en voorbereidt op de wereld van morgen, en daar zet ik me met passie voor in

 

Erik Ex

Leraar vo

Als Leraar van het Jaar 2022/2023 wilde ik laten zien wat de kracht is van samen onderwijs maken. Wanneer we als leraren samenwerken kunnen we uitstijgen boven de som van onze delen. We hebben elkaar nodig, ook al staan we alleen voor de klas. Ik heb me bijvoorbeeld ingezet en uitgesproken voor telefoonvrije scholen. Onmogelijk om als leraar alleen te bereiken, maar als je het samen doet wordt het plotseling simpel. Daardoor werd mijn school, maar werden ook vele andere scholen, een stukje socialer. Een fijnere werkomgeving, maar bovenal een plek waar leerlingen veel beter konden leren. 

 

Steffie van der Meijden

Leraar so

Toen ik genomineerd werd voor leraar van het jaar, vond ik het al in één woord geweldig. Maar toen ik hoorde dat ouders mij genomineerd hadden, vond ik het helemaal fantastisch! Ik wist dan ook direct waar ik mij voor wilde gaan inzetten; een groot podium geven aan een groep die vaak onderbelicht blijft: de leerlingen in het gespecialiseerd onderwijs. Deze leerlingen hebben zoveel talenten, dromen en potentie, maar worden nog te vaak beoordeeld op basis van beperkingen in plaats van mogelijkheden. Ik wilde laten zien hoe waardevol en inspirerend deze leerlingen zijn en hoe fantastisch het is om te werken in het GO. In mijn jaar als ambassadeur, heb ik mij volop ingezet om dit doel te bereiken. Tijdens workshops, lezingen en bijeenkomsten heb ik verhalen gedeeld over de kracht en de unieke kwaliteiten van mijn leerlingen. Ik heb laten zien hoe zij ondanks uitdagingen enorme groei kunnen doormaken en welke geweldige prestaties zij kunnen leveren met de juiste begeleiding. Door concrete voorbeelden te geven, hoopte ik vooroordelen te doorbreken en het bewustzijn te vergroten over de waarde van gespecialiseerd onderwijs. Verandering begint met zichtbaarheid. Door leerlingen in het gespecialiseerd onderwijs een stem te geven en hun verhalen te vertellen, kun je laten zien wat voor fantastische medewerkers dit zijn. Zij verdienen het om gezien te worden voor hun talenten, hun inzet en hun unieke perspectieven. Mijn doel blijft om de barrières die zij ervaren te verminderen, zowel in het onderwijs als in de samenleving, en te laten zien hoe waardevol zij zijn. Dit jaar heeft me geïnspireerd om me blijvend in te zetten voor een positief en krachtig imago van deze bijzondere groep leerlingen en gelukkig mag ik dat ook nog steeds doen!

 

Winnaars
verkiezing 2021

UITGELICHT

Tijdens een spannende ontknoping – die vanwege de coronapandemie te volgen was via een livestream – werden de winnaars van de verkiezing bekend gemaakt. De leraren van het jaar 2021 waren: Angela Esajas (po), Ismail Aghzanay (vo), Kirsten Cuppen (mbo) en Jasper van Noordt (so).

Angela Esajas (po)

Angela is een energieke leerkracht die haar leerlingen het gevoel wil geven dat ze ertoe doen. Ze gelooft niet in zwakke scholen en vindt het beroep leraar het tofste van de wereld: ‘Als leraar vorm je de kinderen, wij zijn hun springplank voor hun professionele leven.

Ismail Aghzanay (vo)

Wat het beroep leraar zo bijzonder maakt, is niet in woorden te vatten, vindt Ismail Aghzanay. ‘Als leraar kun je harten bereiken, raken en verrijken. Ik ben er trots op dat ik al zoveel prachtige zielen heb leren kennen en hun vertrouwen heb gekregen. Maar ik maak me zorgen over de toekomst, daarom wil ik me als ambassadeur hardmaken voor het lerarentekort.’

Kirsten Cuppen (mbo)

Als je echt kijkt, zie je meer. Dat is het credo van Kirsten Cuppen, die samen met leerlingen, leraren en partijen van buiten het onderwijs wil verbeteren. ‘Door te denken vanuit studenten en ze goed te leren kennen, kun je het verschil maken als leraar en doe je er echt toe.’

Jasper van Noordt (so)

Als Leraar van het Jaar wil Jasper van der Noordt graag het speciaal onderwijs in een positief daglicht stellen. ‘Ook wil ik graag lerarenopleidingen uitnodigen, zodat meer toekomstige leraren weten wat het speciaal onderwijs inhoudt.’

Winnaars
verkiezingen 2019

uitgelicht

Op de laatste dag van de Nationale Tentoonstelling (NOT) in Utrecht werden de vier Leraren van het Jaar 2019 onthuld. De leraren ontvingen hun titel uit handen van Arie Slob, toenmalig minister van Onderwijs, en Andrew Niemeijer, voorzitter van Stichting Leraren van het Jaar. De leraren van het jaar 2019 waren: Anouk Huijs (po), Lucelle Deneer (vo), Dirk Megens (mbo) en Chantal Goedertier (so).

Anouk Huijs (po)

De vakjury heeft Anouk unaniem uitgeroepen tot Leraar van het jaar 2019 vanwege haar sterke visie op wat onderwijs moet zijn, namelijk leren voor de toekomst. Huijs wordt gezien als een kartrekker die zich niet alleen inzet voor haar eigen groep en school, maar zich ook opstelt als ambassadeur voor goed onderwijs.

Lucelle Deneer (vo)

Lucelle kwam als winnaar uit de bus. De reden: ‘Opgeven is geen optie en plezier in het leren staat voorop’, aldus de jury. ‘Lucelle is een schoolvoorbeeld van een zich een leven lang ontwikkelende leraar en vindt diversiteit een belangrijk thema in het onderwijs. Ze inspireert, enthousiasmeert en gaat dat talent ongetwijfeld volgend jaar inzetten als ambassadeur.’

Dirk Megens (mbo)

De jury prijst het enthousiasme van Dirk en de manier waarop hij verbinding zoekt met studenten. Tegelijkertijd is hij in staat om boven de studenten te staan. ‘Dirk steekt veel energie in het zogenaamde ‘hybride leren’, waarin onderwijs zeer betekenisvol wordt. Hij is bovendien een docent die de moderne kanalen gebruikt, ervaring heeft met verschillende media en de beroepsgroep sterk vertegenwoordigt’, aldus de jury.

Chantal Goedertier (so)

Chantal wordt geprezen om haar kracht om leerlingen te laten landen en zich veilig te laten voelen. “Ze laat leerlingen kennismaken met een wereld die ze daarvoor niet kenden en ze zoekt naar samenwerking tussen jeugdhulp en het reguliere onderwijs”, aldus de jury.

 

Stel je vraag

Contact

Heb je een vraag, verzoek of hulp nodig bij het nomineren van jouw leraar?

Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.

Cookie settings