Stichting
Leraren van het Jaar

De verkiezing Leraar van het Jaar wordt elk jaar georganiseerd door de Stichting Leraren van het Jaar. Het bestuur bestaat uit leraren die zelf ook Leraar van het Jaar zijn geweest. In 1999 is de eerste verkiezing georganiseerd voor de Leraar van het Jaar in het voortgezet onderwijs om het beroep op een positieve manier onder de aandacht te brengen. Joost Kentson ging er destijds met de eerste krul vandoor. Het initiatief sloeg aan: in 2005 werd het po toegevoegd aan de verkiezing, in 2007 het mbo en in 2012 was er de eerste so-ambassadeur. Andrew Niemeijer (nu voorzitter van de stichting) kreeg in 2009 zijn award uitgereikt door de minister.

Wat we doen

  • Organisatie van de verkiezing Leraar van het Jaar in po, vo, mbo en so
  • Adviseren en begeleiden van de huidige en aankomende Leraren van het Jaar
  • Deelnemen aan en organiseren van informatieve evenementen en bijeenkomsten, zoals workshops geven op de NOT en deelnemen aan de Big Improvement Day
  • Vergroten van de bekendheid van Leraren van het Jaar, door actief te zijn op social media en beschikbaar te zijn voor interviews en kennisdeling

Doelen van
Stichting Leraren van het Jaar

  • Alle leraren in Nederland de kans geven om als ambassadeur van hun vak hun dromen te verwezenlijken in het onderwijs
  • De positionering en zichtbaarheid van leraren in alle sectoren verbeteren
  • De aandacht voor het lerarenberoep vergroten om zo meer mensen te stimuleren en enthousiasmeren voor het lerarenberoep en het lerarentekort te verminderen
  • Meer kennisuitwisseling binnen de beroepsgroep om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren

Het bestuur

Andrew Niemeijer

Voorzitter

Andrew is leraar Engels op een middelbare school. In zijn lessen benadrukt hij iedere dag weer de waarde van literatuur, onder andere tijdens Fast Lane English, een versterkte taalstroom met cultuur als ankerpunt. In 2009 werd Niemeijer benoemd tot Leraar van het Jaar vo. Als bestuursvoorzitter van de Stichting Leraren van het Jaar bekleedt Andrew diverse onderwijsadviesfuncties waarin hij de cruciale rol van de leraar in het maatschappelijke, politieke en academische debat benadrukt. In 2021 is Andrew gepromoveerd aan de VU Amsterdam. Zijn proefschrift getiteld War in the Classroom is een studie naar het effect van (oorlogs-)literatuur als burgerschapstool in het onderwijs.

Tingue Klapwijk

Bestuurslid

Tingue is directeur van de openbare montessorischool Valkenbos in Den Haag. Zij vervulde verschillende functies op deze school, waaronder: leraar, bovenbouwcoördinator, coördinator schoolontwikkeling en adjunct-directeur. Daarnaast had zij een aantal jaren een eigen praktijk voor Remedial Teaching, gaf ze regelmatig gastlessen op diverse pabo’s, was ze lid van de denktank ‘kritische vrienden van de lerarenagenda’ en voorzitter van de projectraad van Klassewerk Den Haag . In 2013 was Tingue Leraar van het Jaar po.

Mattijs van Mansfeld

Bestuurslid

Mathijs is afdelingsmanager en docent Sport bij ROC Midden Nederland in Utrecht. In 2007 was Mattijs Leraar van het Jaar mbo. Vanaf dat moment is Mattijs betrokken bij veel verschillende initiatieven en ontwikkelingen in het mbo. Hij werkt inmiddels 20 jaar in het mbo en merkt dat deze sector steeds meer aandacht krijgt. Naast docent omgangskunde is hij ook afdelingsleider in verschillende teams geweest. Momenteel is hij bezig met een Master Educational Management bij de NSO-CNA Leiderschapsacademie.

Lucelle Comvalius

Bestuurslid

Lucelle werd in 2019 verkozen tot Leraar van het jaar VO. Op dat moment was zij al bijna 20 jaar leraar maatschappijkunde en geschiedenis op het VMBO en het MBO. Daarna was zij verbonden aan de Teacherscollege als docente citizenship, civics en diversity. Lucelle vindt het belangrijk om een omgeving te creëren waarin alle leerlingen en studenten zich gezien en gehoord voelen en haar liefde voor het vak gaat verder dan het overbrengen van kennis. Ze ziet het als haar missie om leerlingen en studenten te begeleiden in hun persoonlijke groei en hun talenten te ontdekken en te versterken.
Daarnaast spreekt Lucelle over diversiteit, pesten op de werkvloer en gamification. Met de impactregisseur van de documentaireserie Klassen verzorgt zij inspiratiesessies over het bevorderen van kansengelijkheid in het onderwijs. Tenslotte verzorgt zij onder leiding van Minchenu Maduro de training Vrouw en respect in het Justitieel Complex Zaanstad.
Momenteel is Lucelle Comvalius de trotse directeur van de Vrije interculturele basisschool Waldorf aan de Werf in Amsterdam waar creativiteit, duurzaamheid en betrokkenheid centraal staan.

Lucelle Comvalius

Stel je vraag

CONTACT

Heb je een vraag aan de bestuursleden van Stichting Leraren van het Jaar? Of heb je een verzoek of hulp nodig bij het nomineren van jouw leraar?

 

Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.

Cookie settings